En grej jag skulle vilja ta upp...

Alla vet att man inte ska ta något. eller hur?
Ditt är ditt och mitt är mitt, sånt fick man ju lära sig när man var liten.
Men hur är det då med bilder, text och sådant på internet? Man kan ju inte stoppa en digital bild i fickan.
Men ändå så tas det bilder hit och texter dit. Själv tycker jag att det är skillnad om man länkar källan där man har hittat sin bild (man kan inte skriva google för google är ingen källa utan sökmontor) en klick bar länk kan ju alla lägga upp Och fråga ägaren först! Allt man lägger upp på sin blogg (iaf mycket) hamnar på google, t.ex om jag skriver "glass" och sedan söker på det så kan jag nästan vara 100% säker att jag hittar mitt inlägg när jag söker på "Glass".
Vi har copyright på vår blogg (eller ah det har ju alla) och ni kan inte ha missat det för vi har skrivit det på flera ställen.
Vad betyder då copyright?


Vad är skillnaden mellan upphovsrätt och copyright?
Copyright är det engelska ordet för upphovsrätt, svårare är det inte.


Hur länge är ett verk skyddat av upphovsrättslagen?
Ett verk är skyddat i och med att det skapas. Upphovsrätten försvinner normalt 70 år efter upphovsmannens död. Man behöver inte heller göra en ansökan för att verket ska skyddas av upphovsrätten. (Detta till skillnad från patenträtten och varumärkesrätten som man måste ansöka om.)


Måste man skriva copyright på sina sidor?
Nej, egentligen inte.
En copyrightsymbol (©) är mestadels till för att man ska kunna se vem som har skapat verket utifall man skulle vilja komma i kontakt med personen i fråga. Du kan med andra ord, om du vill, endast ange en e-post-adress eller dylik bredvid din copyrightsymbol.
Det är inget krav att du har med en copyrightsymbol på ditt verk (din hemsida i detta fall) för att den ska skyddas av upphovsrättslagen enligt Bernkonventionen som Sverige och de flesta andra länder skrivit på. I slutet av 1997 hade 127 länder anslutit sig till denna konvention.
Copyrightsymbolen krävs dock för att verket ska skyddas av Världskonventionen, mer om detta nedan.


Vad menas med "verk"?
Med verk menas det du skapat. Det kan t.ex. vara en text, bild, låt, sång, program, skulptur etc.


Vad händer om jag bryter mot upphovsrättslagen?
Att bryta mot upphovsrätten kan leda till att man döms till böter och/eller fängelse i max 2 år.
Hur stor böter man får beror givetvis på hur grovt brottet varit, fast lagen säger att "den som utnyttjar ett verk ska gälda ersättning utgörande skäligt vederlag för utnyttjandet". Har brottet dessutom begåtts med avsikt eller med grov oaktsamhet så ska bötesbeloppet inte bara omfatta vederlaget för utnyttjandet, utan även omfatta ersättning för lidande eller annan skada.


Om ni vill läsa mer så kan ni gå in på denna sida som jag har lånat texterna ifrån!


Varför tar jag då upp dethär? Jo det hände mig för några dagar sedan jag såg en blogg som hade tagit min bild som jag hade gjort, men det är löst nu och alla är glada!






Kommentarer
Postat av: bella

vill du vara med och vinna smycken för 200 kr ??? :) skicka bara in din snyggaste outfit! :D

2011-08-14 @ 22:20:50
URL: http://ciaobellaaa.blogg.se/
Postat av: Paulina♥

allt bra? :)

2011-08-14 @ 22:39:23
URL: http://paulliiinn.blogg.se/
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback