Vad då Montessori? Är det för ....

En gång för alla! Nu har jag blivit riktigt trött på att man får höra att Monessori är något som dom som behöver mycket hjälp med skol arbetet. Men vad är då moneissori? Montessori är ett arbetsätt som passar alla! Man får jobba med det som man tycket att man behöver, men man följer ju en vis kursplan. Som om jag vill bli bättre på engelska så kan jag jobba med det. Eller om jag vill veta hur en groda äter och lever. Det där med grodan kallade vi Forskning. I forskningen fick man lära sig att leta upp fakta, ta ut viktiga ord och planera sitt arbete! Vi var också en mycket mindre klass så det var mycket tystare. Det finns mycket mer att skriva men de som vill veta mer kan ju googla eller wika på det ;) Varför heter det Montessori? Motessori kommer från Maria Montessori, hon kom på hela idén om ett nytt arbetsätt. Hon lyckades få "Barn med lite problem" att börja läsa och skriva. Hennes klass blev tillslut bättre än de "vanliga" klasserna! Varför jag tog upp det här? Jag tog upp det här för att nu när jag går i en "vanlig" klass efter som jag går i 7:an nu och det finns bara typ en Montesori högskola i Sverge som ligger i Stockholm. Vi gick i Montessori från 0 till åk 6. Men många tror att det är något som är mer för barn med något problem men för de finns det ju andra klasser att gå i ;) Frågor är välkomna om det är någonsom undrar något ;) Har du gått i Montessorri eller har du vänner eller bran som gör det? Sandra
Kommentarer
Postat av: julia

nej tack :)

2010-11-22 @ 21:23:41
URL: http://brunettjuliia.blogg.se/
Postat av: Anonym

sv. ja allt är super! sj? fin blogg :)

2010-11-23 @ 15:37:08
Postat av: kristina

sv: japp det har jag,

visst :) händer i helgen? =)

2010-11-23 @ 18:56:29
URL: http://kkristiinaalma.blogg.se/
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback